ZZP Start
ZZP Start

Doelgroep bepalen

Wanneer je als zzp’er start wil je natuurlijk zo snel mogelijk klanten hebben, of je je nu focust op particulieren of op de zakelijke markt. Sommige ondernemers zijn in het begin blij met elke klant en proberen daarom zich op iedereen te richten met hun marketing. Helaas werkt dit meestal averechts en is het veel beter om een doelgroep te kiezen voor je bedrijf. In dit artikel leggen we uit waarom en hoe je dit doet.

Waarom doelgroep bepalen?

Het is om verschillende redenenen handig om je te richten op een bepaalde doelgroep met je bedrijf. Dit is zowel handig voor jezelf als ondernemer als voor je potentiële klanten, want beide partijen willen graag snel duidelijkheid of ze bij elkaar passen. Niets is zo vervelend als veel tijd in elkaar steken en dat uiteindelijk blijkt dat jullie toch geen match zijn. Het bepalen van je doelgroep is goed voor:

  • Je bedrijfsidentiteit: wanneer je de doelgroep voor ogen hebt, wordt het een stuk makkelijker om keuzes te maken in je marketinguitingen, bijvoorbeeld voor je website of logo. Je wil immers dat die aansluit bij de doelgroep!
  • Beter en sneller bereik van je potentiële klanten: doordat je duidelijkheid hebt over je doelgroep, weet je precies welke tone of voice je aan moet slaan in je communicatie uitingen. Klanten voelen zich ook sneller aangesproken.
  • Marketing wordt ook nog eens efficiënter: je kan sneller schakelen en hoeft niet van alles uit te proberen voor verschillende doelgroepen, hierdoor wordt je marketing vanzelf ook nog eens beter en zelfs goedkoper!

Hoe ga je je doelgroep bepalen?

Genoeg redenen om even de tijd uit te trekken om je doelgroep te bepalen. Alleen, hoe doe je dat? Je doelgroep bepalen lukt door bepaalde vragen te stellen. Op die manier kun je makkelijk bepalen op wie je je met jouw bedrijf richt. Dit proces wordt ook wel marktsegmentatie genoemd. Stel jezelf de volgende vragen als je je richt op particulieren:

  • Wat voor persoon heb je voor ogen? Denk hierbij aan het geslacht, de leeftijd, het inkomen, de opleiding en het inkomen van je potentiële klant.
  • Wat voor lifestyle heeft je klant? Bedenk bijvoorbeeld wat je klant in zijn vrije tijd doet en waar je klant graag naartoe op vakantie gaat.
  • Wat is de locatie van je potentiële klant? Denk hierbij niet alleen aan de provincie of het land waar je je op wil richten met je bedrijf. Denk ook digitaal, want als jij actief bent op Instagram, maar jouw doelgroep op Twitter zit, bereik je niet de juiste doelgroep.

Wanneer je al deze vragen hebt doorlopen, heb je een goed beeld van je potentiële klant. De vervolgstap die je hierna moet stellen is: wat voegt jouw product of dienst toe aan hun leven én past dit bij hun leven of lifestyle? Als dit zo is, is de kans natuurlijk groter dat je bedrijf een succes wordt! Daarnaast is het belangrijk dat jij als ondernemer een klik hebt met je doelgroep.

TIP:
Vind je het niet prettig of lastig om een dergelijke vragenlijst te beantwoorden? Dan kun je de doelgroepbepaling ook doen door tijdschriften door te bladeren en foto’s uit te knippen die je bij je doelgroep vindt passen. Vervolgens plak je ze op een groot stuk papier of hang je ze op een whiteboard om zo een moodboard te maken. Op deze manier kun je een klantprofiel maken en hier elke keer naar kijken wanneer je nieuwe stappen zet met je bedrijf. Misschien vind je deze methode wat amateuristisch overkomen, maar ook grote bedrijven werken op deze manier. Je kunt op deze wijze namelijk de klant visualiseren en dit maakt het veel eenvoudiger om een gevoel te krijgen bij je doelgroep.

Zakelijke doelgroep

Wanneer je je met je bedrijf richt op andere bedrijven, zijn de vragen die je jezelf moet stellen natuurlijk anders dan wanneer je je richt op particulieren. Het principe van de marktsegmentatie blijft wel hetzelfde. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Op welke branche richt je onderneming zich? De eerste essentiële vraag die je jezelf moet stellen bij het maken van je doelgroepbepaling.
  • Hoe groot zijn de ondernemingen die je je als klant wenst? Als je dit weet pas je automatisch je marketinguitingen aan op het feit of je gaat voor kleine ondernemingen of grote multinationals. Hieraan gerelateerd is de omzet die de bedrijven draaien, want aan bedrijfjes met een kleine omzet vraag je weer een ander uurtarief dan wanneer je je op multinationals richt.
  • Op welk gebied focus je? Wanneer je dit weet, weet je bijvoorbeeld direct of je de Engelse taal of de Nederlandse taal moet gebruiken in je communicatie uitingen.
  • Voor welk type bedrijf ga je? Wil je bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen of kies je liever voor bedrijven die zich alleen maar op jongeren focussen. Het type bedrijf wat je voor ogen hebt is erg belangrijk voor een goede doelgroepbepaling.

Meerdere doelgroepen

Idealiter heb je één doelgroep waar je met al je marketinguitingen op aansluit. Toch komt het soms voor dat je merkt dat je bedrijf meerdere doelgroepen heeft. Je verkoopt bijvoorbeeld babyproducten en merkt dat dit zowel populair is bij ouders als bij opa’s en oma’s. In dit geval is het belangrijk dat je voor beide doelgroepen een apart klantprofiel maakt, zodat je vervolgens beide doelgroepen op de beste manier kan benaderen. Vervolgens moet je uittesten of je beide doelgroepen kunt bereiken op dezelfde manier, of dat je een onderscheid moet gaan maken in je communicatie uitingen voor beide doelgroepen.

Wees bereid om dit zorgvuldig te doen en hier tijd voor uit te trekken. Dat dit erg belangrijk is, blijkt wel uit de bekende marketingquote ‘als je iedereen wil bereiken, bereik je juist niemand’. Zorg dat je met je bedrijf nooit in deze valkuil stapt en neem de tijd om je doelgroep goed in kaart te brengen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *