ZZP Start
ZZP Start

Logo maken

Wanneer je een eigen bedrijf hebt, is het een logische stap om zelf een eigen logo te maken. Een logo is een beeldmerk waarmee je in een oogopslag herkenbaar bent in al je communicatie uitingen. Het maken van een goed logo is niet eenvoudig. Je kunt dit zelf proberen of een professional hiervoor inschakelen. Of je het logo zelf maakt of uitbesteedt, het is van belang dat je zelf goed weet wat je uit wil stralen en waar je bedrijf voor staat. Als je dit niet onder woorden kunt brengen, zal het voor de ontwerper van je logo lastig zijn om een logo te ontwerpen dat bij je bedrijf past.

Gratis logo of uitbesteden?

Tegenwoordig kun je online voor een paar euro’s een logo maken. Dit kan natuurlijk goed uitpakken, maar het kan ook prettig zijn om je logo door een professional te laten ontwerpen. Immers, het is de bedoeling dat je logo op al je communicatie uitingen terugkomt en exact representeert wat jij uit wil stralen met je bedrijf. Dit laatste is vaak lastig te realiseren als je geen ervaring hebt met het ontwerpen van logo’s.

Wat wil je uitstralen?

De eerste stap bij het maken van een logo is bepalen wat je uit wil stralen. Een goed logo sluit hier naadloos op aan en laat zien wat jij doet als bedrijf. Bepaal ook waar je heen wil met je bedrijf. Ben je nu nog een eenmanszaak, maar wil je graag groter groeien? Zorg dan dat je logo past bij het bedrijf dat je voor ogen hebt. Je wil namelijk een logo waar je mee vooruit kan en niet een logo dat je bij elke stap die je als ondernemer zet, moet aanpassen.

Heb je voor ogen wat je uit wil stralen, dan kan je hier een passend beeld bij zoeken. Kies bij voorkeur een beeld zonder teveel details. Je logo moet ook in klein formaat duidelijk en herkenbaar zijn.

Kleur

Heb je een logo bedacht of laten vormgeven, dan kun je gaan spelen met de kleuren. In je vormgeving is het belangrijk om uniek te zijn, maar als het op kleurgebruik gaat kun je beter met clichés werken. Dit is wel zo duidelijk in je communicatie naar je klant. Dus ben je een duurzaam bedrijf? Werk dan vooral met groen. Wil je betrouwbaarheid uitstralen, dan is het een verstandige keuze om met blauw te werken.

Gebruik nooit teveel verschillende kleuren in een logo. Drie verschillende kleuren zijn al snel het maximum. Natuurlijk zijn er uitzonderingen die de regel bevestigen, maar veel kleuren maken je logo doorgaans niet duidelijker. Besef dat je logo in een oogopslag je bedrijfsidentiteit moet representeren. Daarnaast is het de bedoeling dat je het logo in verschillende communicatie uitingen gaat gebruiken. Wanneer je bijvoorbeeld een veelkleurig logo op elke pagina van een PowerPoint presentatie afbeeldt, leidt dit al snel af.

Lettertype

Heb je beeld en kleur bepaald, dan is de kans groot dat je nog een tekst in je logo wil plaatsen. Dit kan de bedrijfsnaam zijn, maar ook een (korte) slogan. Kies hiervoor geen willekeurig lettertype. Het is belangrijk dat dit lettertype zowel aansluit bij de uitstraling van je bedrijf als de ontworpen afbeelding in je logo.

Kort gezegd zijn er serif en sans-serif lettertypes, ook wel schreef en schreefloze lettertypes genoemd. Het verschil tussen deze lettertypes zit hem in de opmaak van de letter: bij schreve lettertypes zitten er extra uiteinden aan alle letters. Deze uiteinden dwingen de ogen van de lezer in de richting van de volgende letter, hierdoor worden schreve lettertypes vaak gebruikt bij lange teksten, zoals bijvoorbeeld in een roman of artikelen in de krant. Schreefloze lettertypes lezen weer prettiger op een computer.

Een schreefloze letter ziet er vaak pakkender uit in een logo. Naast schreef en schreefloze lettertypes zijn er tegenwoordig ook steeds vaker fantasie lettertypes te vinden. Vanwege hun unieke karakter kunnen deze fantasie lettertypes geschikt zijn voor een logo. Let hierbij wel op de leesbaarheid van het lettertype en of het een professionele uitstraling heeft.

Tijdloos vs. trends

Heb je een eerste ontwerp in handen? Wees dan kritisch of je logo tijdloos is. Verwerk nooit actualiteiten in je logo. Er wordt gezegd dat je bij een goed logo niet kunt zien wanneer het is gemaakt. Natuurlijk kun je een eenmaal gebruikt logo altijd aanpassen of vervangen, maar dit is natuurlijk niet de bedoeling. Het doel van een logo is dat deze in beginsel een decennium meegaat. Kies dus voor een tijdloos beeld en lettertype.

Kwaliteit

Of je nu zelf je logo ontwerpt of laat ontwerpen, zorg ervoor dat het logo van goede kwaliteit wordt. Dit houdt in dat de afbeelding en eventuele tekst van een zodanige resolutie zijn dat je het logo bijvoorbeeld op een banner kan laten afdrukken, zonder dat het logo korrelig en onprofessioneel oogt. Ook is het belangrijk dat je het logo juist heel klein kan weergeven, bijvoorbeeld op je social media of website. Hiervoor wil je een scherp logo dat bijna geen geheugen kost. Het kan zijn dat je voor social media een ‘uitgeklede’ versie van je logo wil: bijvoorbeeld alleen de afbeelding van je logo zonder bedrijfsnaam eronder. Houd al deze variaties in gedachte bij het ontwerp. Je wil namelijk dat je logo in alle uitingen even krachtig uit de bus komt.

Vraag om feedback

Is je logo wat jou betreft klaar, laat het dan niet direct overal op plaatsen. Laat het logo eerst nog even rusten. Het kan zijn dat wanneer je na een nacht slapen het logo met een frisse blik ziet, je toch niet zo enthousiast bent als je in eerste instantie was.

Daarnaast is het handig om mensen om feedback te vragen. Vinden zij ook dat je logo bij je bedrijf aansluit? En straalt het uit wat jij voor ogen had? Vraag niet alleen directe vrienden en familie om feedback. Het is vaak beter om een buitenstaander om feedback te vragen. Wellicht iemand die je vertrouwt uit een businessclub of een kennis die nog niet alle ins- en outs van je ondernemingsplannen kent.

Krijg je feedback die je niet verwachtte? Neem deze dan toch ter harte. Kijk of je het logo nog kunt verbeteren en laat je logo hierna weer even rusten. Ben je daarna overtuigd dat dit het goede logo is van je onderneming? Dan kun je het overal gaan plaatsen.

2 gedachten over “Logo maken”

  1. aut repellendus illum porro sed praesentium neque animi aut repudiandae laboriosam et. dolore culpa sint rerum omnis aliquid at aut et assumenda blanditiis.

  2. voluptatem et at est velit voluptatem ad deleniti commodi ut incidunt nihil. debitis officia ad voluptatem reprehenderit eius voluptates quasi voluptatem voluptate quia quia culpa reiciendis ratione aperiam in. quaerat dignissimos fugiat eligendi voluptas eligendi quia omnis animi nesciunt totam sapiente.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *