ZZP Start
ZZP Start

Bedrijfsnaam bedenken

Zodra je het plan hebt opgevat om een eigen bedrijf te beginnen, begint het nadenken over een naam voor je onderneming. Veel zzp’ers schrijven zich snel in onder hun eigen naam bij de Kamer van Koophandel. Naast dat dit een gemiste kans is, is de kans op identiteitsfraude hierdoor ook groter. Wat is dan wel een goede bedrijfsnaam en zijn er nog regels aan verbonden? Wij zochten het voor je uit.

Vereisten

Voordat je helemaal losgaat met creatieve ideeën is het goed om te weten waar een bedrijfsnaam aan moet voldoen. Zou zonde zijn als je de perfecte bedrijfsnaam hebt gevonden en hij wordt bij de Kamer van Koophandel afgekeurd, toch?

Er zijn gelukkig niet heel veel eisen en de meeste zijn ook best logisch. Wij zetten ze voor je op een rijtje:

  • Een misleidende bedrijfsnaam in verboden: Ben je niet geregistreerd als BV, maar zet je dit bijvoorbeeld wel achter je bedrijfsnaam, dan ben je misleidend bezig. Niet doen dus!
  • De naam mag niet te algemeen zijn: Ben je styliste? Dan mag je bedrijfsnaam bijvoorbeeld niet alleen ‘De styliste’ zijn.
  • De naam moet nog beschikbaar zijn: Heb je een leuke naam bedacht? Check dan altijd in het handelsregister van de Kamer van Koophandel of deze naam niet al in gebruik is.
  • De bedrijfsnaam mag niet teveel op een andere bedrijfsnaam lijken: Deze eis is het meest lastig, want er zijn ontzettend veel bedrijven in Nederland en wat lijkt een beetje op elkaar en wat teveel? Dit wordt ondermeer bepaald door waar je werkzaam bent als ondernemer en de naamsbekendheid.
    Heb je bijvoorbeeld een restaurant en ben je alleen in je eigen plaats bekend, dan is het waarschijnlijk geen enkel probleem als jouw bedrijfsnaam op die van een restaurant aan de andere kant van het land lijkt. Kies je echter een bedrijfsnaam voor je restaurant dat lijkt op dat van een sterrenrestaurant, dan kan dit wel een probleem zijn ook al zit je restaurant elders. Een sterrenrestaurant trekt namelijk bezoekers uit heel het land en wanneer ze een naam zien die er erg op lijkt, kunnen ze in verwarring raken.
  • Niet alle leestekens mogen worden gebruikt: Tegenwoordig is het hartstikke hip om hashtags en andere leestekens in je naam te gebruiken, alleen dit mag niet! Officieel mag je alleen de leestekens @, &, + en – in je bedrijfsnaam gebruiken.

Tip:
Een bedrijfsnaam is iets anders dan een merknaam. Je kan ervoor kiezen om voor je merk dezelfde naam te gebruiken als voor je bedrijf. Besef dan wel dat er voor een merknaam weer andere regels gelden. Bovenstaande tips zijn voor het bedenken van een bedrijfsnaam. Wil je een merk registreren? Dan dien je met regels rekening te houden die zijn opgesteld door het Benelux Bureau voor intellectuele eigendom (BBIE).

Marketing tips

Heb je alle regels omtrent het bedenken van een bedrijfsnaam in je achterhoofd, dan zijn er nog steeds ontzettend veel namen over die je kan gebruiken voor je onderneming. Maar wat is nu een goede en leuke bedrijfsnaam waarmee je je onderscheidt van de concurrentie. Hier een paar tips:

  • Houd het simpel: Een lange bedrijfsnaam is niet handig. Mensen onthouden je bedrijfsnaam lastig en ook voor je marketinguitingen is het niet praktisch. Ingewikkelde en onlogische schrijfwijzen worden ook afgeraden. Kortom, houd het kort en simpel!
  • Verras: Elke week worden er bijna 1000 nieuwe bedrijfs- en merknamen geregistreerd. Met iets nieuws komen is hierdoor vrij lastig, maar probeer binnen je eigen branche wel te verrassen.
  • Kijk wat de concurrent doet: Om je te kunnen onderscheiden en te verrassen is het belangrijk om te weten wat de concurrentie doet. Zorg ervoor dat je net iets anders kiest, zodat je opvalt in je branche!
  • Pas op met humor: Opvallen is goed, maar pas op met humor. Humor is al snel smaakgevoelig en doorstaat zelden de tand des tijds: als je een grap eenmaal hebt gehoord, is die de tiende keer niet meer zo grappig.
  • Maak het persoonlijk: Kies altijd een bedrijfsnaam die goed bij je past en die ook aansluit bij de werkzaamheden van je bedrijf. Het klinkt wellicht als een open deur, maar er zijn genoeg ondernemingen die hiermee de mist ingaan!

Neem je de bovenstaande tips ter harte dan heb je als het goed is een bedrijfsnaam bedacht die blijft hangen. Dat is namelijk de essentie van een goede bedrijfsnaam. Kies in ieder geval niet je eigen naam als bedrijfsnaam. Dit voegt namelijk niets toe en zolang bij ondernemers het btw-nummer nog gelijk is aan je bsn-nummer, maakt het je ook kwetsbaar voor identiteitsfraude. Trek dus de tijd uit voor het bedenken van een goede en pakkende bedrijfsnaam, zodat je hier de komende jaren mee vooruit kan.

Tip:
Heb je de perfecte bedrijfsnaam voor je bedrijf bedacht? Check dan even of het domein hiervan op internet nog vrij is. Bijna elk bedrijf heeft tegenwoordig een eigen website en het is natuurlijk het best als je domeinnaam hetzelfde is als je bedrijfsnaam. Controleer dus voordat je je inschrijft bij de Kamer van Koophandel of het domein nog vrij is!

Waar moet ik nog meer aan denken?

Heb je het idee dat je de bedrijfsnaam hebt? Laat deze dan nog even rusten en deel hem met eventuele collega’s die je vertrouwt en vrienden en familie. Zij kijken weer met een frisse blik en hebben soms associaties bij je merknaam waar je zelf niet op was gekomen, maar je toch doen twijfelen aan de naam van je onderneming.

Denk ook altijd aan de toekomst, het liefst verander je een bedrijfsnaam nooit, een goede bedrijfsnaam moet dus een flink aantal jaar mee kunnen gaan. Denk ook altijd groot, misschien heb je nu geen internationale ambities, maar dit kan bij een succesvolle onderneming in de toekomst wel zo zijn. Zorg er dus voor dat je bedrijfsnaam ook goed klinkt over de landsgrenzen. Je wil geen bedrijfsnaam die in het engels discriminerend of aanstootgevend is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *