ZZP Start
ZZP Start

Werkruimte huren

Als zzp’er ben je al snel geneigd om vanuit huis te werken. Echter, dit is niet voor iedereen even aantrekkelijk. De een prefereert het comfort van thuis werken, de ander wordt door alles afgeleid. Als
coworken voor jou als zzp’er niet werkt kan het zijn dat het huren van een werkplek wel de oplossing is. Op deze pagina vind je meer informatie over het huren van een werkplek of kantoorruimte als freelancer.

Waarom een werkruimte huren als zzp’er?

Een groot deel van de zzp’ers werkt vanuit huis. Toch zijn er thuis, zeker wanneer je kinderen hebt, heel veel afleidingen. Om beter geconcentreerd te kunnen werken huren sommige zzp’ers daarom een werkruimte. Een betere concentratie is niet de enige drijfveer voor het huren van een werk- of kantoorruimte.

Veel zzp’ers hebben, zeker in de beginjaren, een klein budget. Hierdoor neemt het huren van een kantoorruimte al snel een groot gedeelte van de inkomsten in. Door deze kosten te delen met andere freelancers kan het eerder mogelijk worden om daadwerkelijk een kantoorruimte te kunnen huren. De kosten hierbij bestaan uit meer dan alleen maar de huur. Denk bijvoorbeeld aan meubilair, scanners en printers, koffiemachine, elektriciteit en natuurlijk internet.

De laatste reden waarom zzp’ers wél kantoor- en werkruimtes huren is misschien nog wel belangrijker dan de eerste twee. Werken op een plek waar collega ondernemers ook werken brengt ook een sociaal element met zich mee. Thuiswerkende zzp’ers worden zo uit een sociaal isolement gehaald. Daarnaast geven veel zzp’ers aan dat het hen motiveert om met andere ondernemers te werken. Wat ook niet onbelangrijk is, is dat deze ondernemers klanten kunnen worden. Misschien zitten zij wel te wachten op de oplossing die jij als zzp’er te bieden hebt.

Wat voor werkruimtes kun je huren als zzp’er?

Welke werkruimte voor jou ideaal is, hangt natuurlijk af van het beroep dat je als zzp’er uitoefent. In onderstaand overzicht vind je de meest gebruikte vormen van het huren van een werkruimte voor zzp’ers.

Flexibele kantoorruimte

Voor zzp’ers die vanaf hun laptop werken kan het huren van een flexibel kantoor een uitkomst zijn. Als je een beperkt budget hebt en niet vast wil zitten aan één locatie kun je ervoor kiezen om in een coworking plek te werken. Hier betaal je een vast bedrag per maand zodat je gebruik kunt maken van verschillende faciliteiten. Door de kosten te delen met andere ondernemers worden grotere uitgaven zoals printers, keukens, bureaus en andere kantoorartikelen wél betaalbaar. Lees meer over coworking spaces voor zzp’ers.

Vaste kantoorruimte

Naast de voordelen heeft werken in een flexibele kantoorruimte ook nadelen. Zo heb je weinig privacy en kun je vaak geen persoonlijke eigendommen laten staan. Hierdoor ben je steeds heen en weer aan het zeulen met je laptop en eigen spullen. Als je dit niet wil kan het misschien een uitkomst zijn om een vaste kantoorruimte te huren.

Ook het ontvangen van klanten, opdrachtgevers en collega’s is gemakkelijker als je een vaste kantoorruimte hebt. Afhankelijk van de kantoorruimte die je huurt zijn er bijkomende voordelen. Als je een ruimte huurt in een groter, collectief kantoor kun je gedeelde faciliteiten gebruiken. Zo hoef je niet zelf een printer te kopen of een secretaresse of schoonmaker in te huren.

Een kanttekening is dat het huren van een vaste kantoorruimte duurder is dan werken in een flexplek of thuis. De kosten hiervoor kun je natuurlijk aftrekken van je winst voor de belasting, maar toch wil je zo min mogelijk kosten maken. Afhankelijk van je groeiplannen kan je zelf de keuze maken of je het de investering waard vindt.

Antikraak huren

Een goedkoper alternatief voor het huren van een vaste kantoorruimte is het huren van een antikraakpand als werkruimte. Eigenaren van werkruimtes die niet regulier verhuurd worden, kunnen ervoor kiezen om een pand tijdelijk antikraak aan te bieden. Omdat je van te voren niet weet hoelang het pand beschikbaar is, krijg je vaak een flinke korting op de huur. Zo verdient de eigenaar van het pand toch aan het pand, voorkomt hij langdurige leegstand en kun je als zzp’er goedkoop een werkruimte huren.

Antikraak huren als zelfstandig ondernemer kan dus een uitkomst zijn als je graag een eigen ruimte wil, maar niet heel veel spullen nodig hebt om je werk te kunnen doen. Als je moet verhuizen naar een ander antikraakpand is het fijn als je zo min mogelijk te verhuizen hebt. Bedrijven die panden antikraak verhuren werken met opzegtermijnen die variëren van enkele dagen tot enkele maanden. Zorg dat je, voordat je een huurcontract tekent, op de hoogte bent van de opzegtermijn die de verhuurder aanhoudt.

Tips voor het huren van een zzp-werkplek

Grote kans dat het de eerste keer is dat je een werkplek gaat huren. Gebruik onderstaande tips om ervoor te zorgen dat je niet voor nare verrassingen komt te staan bij het huren van een werkplek als zzp’er.

  1. Bepaal het huurdoel
    Door vooraf goed te bepalen waar je de ruimte voor wil gebruiken ben je beter in staat om een weloverwogen keuze te maken. Stel eisen op waar de toekomstige werkruimte aan moet voldoen.
  2. Kies een maximum budget
    Waarschijnlijk weet je wel ongeveer hoeveel je kan en wil betalen voor een werkruimte, maar stel van te voren een maximum maandprijs vast. Hierdoor heb je ruimte om eventueel te onderhandelen over de huurprijs.
  3. Spreek met experts
    Of het nou een verhuurmakelaar is of iemand met veel ervaring met het huren van bedrijfspanden, van experts kun je leren. Vaak verdienen deze professionals zichzelf dubbel terug.
  4. Bespreek de huurvrije periode
    Normaliter is het mogelijk om tijdens de onderhandelingen een periode af te spreken waarover je geen huur hoeft te betalen. De lengte van de periode hangt vooral af van de lengte van het huurcontract. Bij een huurcontract van 5 jaar of meer is het eenvoudiger om een langere huurvrije periode af te spreken dan bij een 2 jarig contract.
  5. Verdiep je in vergunningen en het bestemmingsplan
    Vraag na bij de eigenaar van het pand hoe het zit met de vergunningen, wat je wel en niet kunt doen met de ruimte. Ook is het handig om bij de gemeente het bestemmingsplan op te vragen. Het kan zijn dat de gemeente een heel ander doel voor ogen heeft met de buurt en dat jouw onderneming daar niet in past.
  6. Stel een huurcontract samen
    Helemaal als de verhuurder nonchalant omgaat met het opstellen van een huurcontract, is het voor jou belangrijk om dit wel te doen. Stel een oplevertermijn vast, bepaal een huurvrije periode vast en bescherm je rechten als huurder. Het opstellen van een huurcontract kan best complex zijn. Overweeg om een expert in te schakelen als je er zelf niet uitkomt. Hiermee voorkom je dat je achteraf voor vervelende verrassingen staat.

Kun je de kosten voor een werkruimte aftrekken als zzp’er?

Een groot voordeel van ondernemer zijn, is dat je kosten kunt aftrekken van de belasting die je jaarlijks betaalt. Het is daarom niet verrassend dat kosten verbonden aan het huren van een werkruimte ook aftrekbaar zijn. De Belastingdienst maakt echter wel onderscheid tussen een kantoor aan huis en een gehuurd kantoor. De aftrekbare kostenposten hieronder gelden voor het huren van een werkruimte.

Hieronder staat een overzicht van de belangrijkste aftrekbare kostenposten met betrekking tot het huren van een werkruimte als zzp’er.

  • De huur van de werkruimte
  • Gas, water en licht
  • Makelaarskosten
  • Verbouwingskosten
  • Kosten die je maakt om je kantoor in te richten
  • Verzekeringen
  • Schoonmaakkosten
  • Internet- en andere abonnementen
  • Vervoerskosten
  • Inkopen voor de werkruimte
  • Wat zijn de voordelen van het huren van een kantoor als zzp’er?

    Bovenstaande alinea’s kunnen redelijk overweldigend zijn. Daarom hebben we hieronder de belangrijkste voordelen van het huren van een kantoor of werkruimte als zzp’er op een rijtje gezet.

  • De kosten die je maakt kunnen van de belasting worden afgetrokken
  • Op kantoor heb je vaak minder afleiding dan thuis
  • Het is eenvoudiger om relaties te ontvangen op kantoor
  • Makkelijker privé en zakelijk gescheiden houden
  • Zeker gedeelde kantoren halen ondernemers uit sociaal isolement en vergroten netwerkmogelijkheden

Wat zijn de nadelen van het huren van een kantoor als zzp’er?

Uiteraard heeft het huren van een kantoor niet alleen maar voordelen. De volgende nadelen kunnen je helpen bij het maken van een evenwichtige keuze.

  • Vaak zit je voor een langere periode vast aan een huurcontract
  • Je maakt meer kosten dan wanneer je vanuit huis werkt
  • Je bent minder flexibel als je aan een kantoor vast zit

2 gedachten over “Werkruimte huren”

  1. Het lijkt mij ook handig om een kleine werkruimte te huren voor mijn bedrijf. Zo kan ik werk en privé beter gescheiden houden. Daarnaast kan ik in deze ruimte klanten ontvangen wanneer dat nodig is. Ik ga mijn huurdoelen opstellen en kijken wat er mogelijk is bij mij in de buurt. Bedankt voor de informatie!

  2. Bedankt voor de info. Ik zou zelf ook graag een werkruimte huren, het liefst met een kleine opslagruimte erbij. Dit is echter lastig te vinden, maar hoop dat ik spoedig iets tegenkom. Ruimte is schaars tegenwoordig. Antikraak heb ik nog niet naar gekeken, hier zal ik ook eens naar zoeken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *