ZZP Start
ZZP Start

LinkedIn als netwerktool

LinkedIn is een welkome manier om te netwerken voor zzp’ers. Het is niet tijdrovend, kan gebruikt worden wanneer jij wil en is (grotendeels) gratis. Nog belangrijker, grote kans dat jouw doelgroep ook op LinkedIn zit. Daarom is het niet gek dat LinkedIn voor veel ondernemers een welkome aanvulling is op de sociale kanalen die ze gebruiken.

Het platform is zo veel meer dan een lijst met contacten. Zo worden er ontzettend veel zakelijke artikelen gepubliceerd, die allemaal gratis te lezen zijn. De meerderheid van de gebruikers van LinkedIn geeft dan ook aan dat de belangrijkste reden waarom zij het platform gebruiken niet netwerken is, maar bijblijven in de industrie waarin zij werken en nieuwe ideeën opdoen.

Hoe gebruik je LinkedIn als zzp’er? Gelden er andere regels dan voor particulieren? Op deze pagina lees je meer over LinkedIn voor zzp’ers.

Waarom LinkedIn gebruiken als zzp’er?

LinkedIn is meer dan een netwerkplatform voor zzp’ers. Tegenwoordig loggen gebruikers niet alleen in om hun online cv te updaten. LinkedIn kent meer gebruikers met een baan dan zonder. Onder die gebruikers vind je hoogstwaarschijnlijk ook de doelgroep waar jij je als freelancer op richt. Daarom is het belangrijk om te weten hoe je als zzp’er Linkedin in jouw voordeel kunt gebruiken.

  • Creëer een groot zakelijk netwerk
  • Zorg voor een up to date online portfolio
  • Maak gebruik van online acquisitie
  • LinkedIn groepen
  • Vergroot je online vindbaarheid/autoriteit

Wat zijn de voor- en nadelen van LinkedIn voor zzp’ers?

Voordat je aan de slag gaat met LinkedIn om meer omzet als zzp’er te genereren, is het handig om de voor- en nadelen hiervan op een rijtje te hebben. Zo kun je zelf de afweging maken of online netwerken via LinkedIn voor jou als zzp’er is weggelegd.

Voordelen

  • Via LinkedIn kun je de huisstijl van je bedrijf gebruiken om je bedrijf duidelijk te profileren.
  • Er worden minder berichten op LinkedIn geplaatst dan op Facebook. Hierdoor is de kans groter dat je netwerk daadwerkelijk je berichten te zien krijgt.
  • LinkedIn brengt al jaren zzp’ers en opdrachtgevers bij elkaar, waardoor het vinden van freelance opdrachten eenvoudig is
  • Via LinkedIn kun je een aanspraak maken op het netwerk van jouw netwerk. Hierdoor vergroot je je eigen netwerk enorm
  • Je vergroot de online vindbaarheid van jou als zzp’er en kunt meer traffic naar je website doorsturen
  • Gebruik maken van LinkedIn is in principe gratis, mits je geen extra mogelijkheden wil gebruiken.

Bedrijfspagina voor zzp’ers maken

Voor zakelijk gebruik heeft LinkedIn de mogelijkheid gecreëerd om bedrijfsprofielen aan te maken. Dit profiel kun je vervolgens aanpassen zodat het aansluit op de huisstijl van je bedrijf. De belangrijkste voordelen van het aanmaken van een zakelijk profiel op LinkedIn zijn:

  • Je kunt het bereik van je berichten meten
  • Je hebt de mogelijkheid om te adverteren
  • Het is mogelijk om je zzp account en privé account gescheiden te houden
  • Een zakelijk profiel voor je eigen onderneming zorgt voor meer bekendheid en een betere klantenbinding

Daarentegen heeft een zakelijk profiel op LinkedIn ook nadelen:

  • Een bedrijfsprofiel begint met 0 volgers, je zult opnieuw connecties moeten maken
  • Het bijhouden van een persoonlijk profiel én een zakelijk profiel neemt dubbel zo veel tijd in beslag

Als je besloten hebt om het maximale uit LinkedIn te halen door een zakelijke account te gebruiken, kun je dit profiel eenvoudig aanmaken. Om ervoor te zorgen dat het bedrijfsprofiel aansluit bij je bedrijfsstijl voeg je een omslagfoto en logo toe. De omslagfoto mag maximaal 2 MB groot zijn, moet .jpeg, .gif of .png zijn en is idealiter 1536 breed en 768 pixels hoog.

Ook is het mogelijk om SEO binnen LinkedIn toe te passen. Kies maximaal 20 specialismen die op je bedrijfsprofiel vermeld worden. Door middel van deze keywords wordt je bedrijfspagina sneller gevonden door mensen die zoeken naar iemand met een van jouw specialismen. Denk dus goed na op welke zoekwoorden je gevonden wil worden.

Hashtags gebruiken bij LinkedIn

Ook LinkedIn heeft het gebruik van hashtags geïntegreerd. Door hashtags te gebruiken wordt je (bedrijfs)profiel beter gevonden. Dit geeft je de mogelijkheid om ook buiten je eigen netwerk goed zichtbaar te zijn. Zorg dus ook bij het gebruik van hashtags dat je keywords gebruikt waar je graag op gevonden wil worden. Let wel op voordat je gelijk begint met het plaatsen van hashtags onder foto’s en berichten: je profiel moet wel openbaar zichtbaar zijn. Verander dit in de LinkedIn instellingen als je online zichtbaarheid wil vergroten.

Waar plaats je hashtags op LinkedIn?

De meest voor de hand liggende plek voor hashtags is in berichten zelf. In deze berichten kun je onder of in de tekst zelf hashtags toevoegen. Andere, minder voor de hand liggende plaatsen voor hashtags zijn in reacties, in je profiel zelf of in een LinkedIn artikel. Kijk eens welke manier het beste werkt voor jouw bedrijfsprofiel!

Tips LinkedIn voor zzp’ers

Tijd investeren in een sociaal media platform heeft pas écht zin als je weet wat je aan het doen ben. Gebruik daarom de volgende 10 tips om het maximale uit LinkedIn te halen:

  1. Kies of je een logo of foto van jezelf plaatst. Veel bedrijven gebruiken logo’s voor bedrijfspagina’s. Voor zzp’ers kan een foto echter ook interessant zijn, omdat zij vaak herkenbaarder zijn dan een logo. Houd bij een foto rekening met het feit dat deze zakelijkheid en betrouwbaarheid uit moet stralen.
  2. Met de omslagfoto/banner heb je de mogelijkheid om de eerste indruk van je profiel zelf te bepalen. Wil je hier beknopt vertellen wat de bezoeker op je pagina kan verwachten? Of wil je het juist strak houden door een foto of illustratie te plaatsen. Pas je omslagfoto aan aan de huisstijl van je onderneming.
  3. Veel zzp’ers gebruiken de functietitel “eigenaar” of “CEO”. Echter zegt die potentiële klanten heel weinig. Zo kan het verstandiger om “freelance illustrator” of “zelfstandig makelaar” te plaatsen. Zo word je sneller gevonden én geef je een beter beeld van je onderneming weer.
  4. Een professionele headline overtuigt potentiële klanten. Laat zien welke functie je hebt, in wat voor vakgebied je werkt of welk specialisme je onder de knie hebt. Geef eventueel ook aan naar wat voor klanten/opdrachtgevers je op zoek bent om zo het optimale uit je LinkedIn headline te halen.
  5. Bovenaan je persoonlijke LinkedIn profiel heb je de mogelijkheid om te linken naar websites of media. Dit is de perfecte plek om de projecten waar je het meest trots op bent te plaatsen. Heb je een opdracht gehad waaruit veel meetbaar resultaat kwam? Plaats deze dan hier, zodat toekomstige opdrachtgevers zien wat je waard bent.
  6. Investeer geld en/of tijd in een goede website en link naar deze website vanaf je LinkedIn profiel.
  7. Sommeer de projecten waar je het meeste achter staat in je professionele portfolio.
  8. Vraag oud collega’s of opdrachtgevers om aanbevelingen te schrijven waarin ze bepaalde waardes terug laten komen die voor jou belangrijk zijn.
  9. Bedenk van te voren op welke keywords je gevonden wil worden door potentiële klanten. Gebruik deze keywords in je beschrijving, portfolio en in aanbevelingen van opdrachtgevers.
  10. Het is een van de meest cliché adviezen maar ook voor LinkedIn gaat deze op: blijf dicht bij jezelf. Jezelf groter voordoen dan je bent komt altijd uit. Maak prestaties ook niet mooier of lieg niet over opdrachten. Opdrachtgevers gaan het liefst een langdurige relatie aan met een betrouwbare zzp’er.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *