ZZP Start
ZZP Start

Website maken

Wanneer je als ondernemer een eigen website hebt, vergroot dit je vindbaarheid. Een eigen website is niet alleen handig wanneer je met je bedrijf producten of diensten wil verkopen, het is ook een online visitekaartje. Daarnaast is een eigen website handig om te laten zien wat je bedrijf allemaal te bieden heeft, denk aan voorbeelden van producten of diensten die je levert en testimonials van tevreden klanten.

Ben je van plan om voor je onderneming een website te bouwen? Dan is het verstandig om voordat je van start gaat aan een aantal zaken te denken.

Domeinnaam registreren

Het maken van een bedrijfssite begint met het registreren van een domeinnaam. Een domeinnaam die overeenkomt met je bedrijfsnaam of werkzaamheden is het meest logisch en effectief. Daarnaast is een korte domeinnaam zowel beter voor je bezoekers, namelijk makkelijker om te onthouden, als voor je score in Google. Een domeinnaam eindigend op .nl is beter als je focust op de Nederlandse markt en .com als je internationale ambities hebt. Heb je een bepaalde domeinnaam in gedachten? Je kunt online bij verschillende sites kijken of de door jouw gekozen naam nog vrij is of al door iemand is geregistreerd. Is je domeinnaam nog niet geregistreerd dan kun jij dat gaan doen. Het is praktisch om dit te doen bij degene die ook je website gaat hosten.

Hosting

Heb je eenmaal een domeinnaam geclaimd, dan moet je iemand zoeken die je website host. Hosting houdt in dat je website via een server ook daadwerkelijk op het internet terug te zien is. Sommige bedrijven waar je een domeinnaam kan claimen bieden ook direct hosting aan. Het kan makkelijk zijn om voor één en hetzelfde bedrijf te gaan, toch kan het ook de moeite lonen om verder te kijken. De hosting bepaalt namelijk onder meer de snelheid van je website, daarnaast wil je dat er regelmatig backups worden gemaakt van je website. Ben je zelf niet zo’n internetheld? Dan wil je ook dat je website gehost wordt door een bedrijf met een goede en bereikbare klantenservice. Wees dus kritisch met wie je in zee gaat als je op zoek bent naar hosting.

Content Management

Met een domeinnaam en een goede hosting alleen ben je er nog niet. Op je website wil je natuurlijk van alles gaan plaatsen en dit doe je door middel van een content management systeem (CMS). Er zijn veel verschillende CMS systemen, de bekendste is WordPress. Een goed CMS systeem maakt het eenvoudig iets op een website te plaatsen zonder dat je kennis nodig hebt over de technische aspecten van een website bouwen, zoals coderen en HTML.

Uitstraling

Heb je een domeinnaam gekozen en een hostingpakket, dan kun je met het CMS programma je website gaan bouwen! Er zijn zowel gratis templates als betaalde templates te vinden op internet, ook kan je kiezen om een unieke site te laten ontwerpen voor je bedrijf. Zorg dat de uitstraling van je website naadloos aansluit bij de huisstijl van je bedrijf en andere uitingen, zoals je logo en business card. Houd je website overzichtelijk en toegankelijk voor gebruikers.

Bedenk bovendien een logische structuur voor je website. Denk hier van tevoren goed over na, want de structuur en opbouw van je website is achteraf lastig te veranderen. Houd ook een zichtbare structuur aan, zoals een menu aan de bovenzijde van je website en details aan de onderkant. Bedenk ook of je social media kanalen wil gaan inzetten en of je deze logo’s ook op je website wil plaatsen.

Technische aspecten

Heb je een mooie site gecreëerd die optisch aan al je wensen voldoet, dan is het noodzakelijk om ook alle technische aspecten na te lopen. Je wil bijvoorbeeld dat je site snel laadt en niet dat de bezoekers afhaken vanwege het feit dat je website traag reageert.

Afbeeldingen

Veel zware afbeeldingen zorgen al snel voor een lange laadtijd van je website. Om ervoor te zorgen dat je site sneller geladen wordt, is het ondermeer van belang dat je de afbeeldingen op je website niet in een te groot formaat uploadt. Websites die snel geladen worden zijn prettig voor zowel online zoekmachines als voor de bezoeker. Niemand vindt het prettig om seconden te moeten wachten tot de content van een pagina zichtbaar is.

Over het algemeen kun je de regel aanhouden dat afbeeldingen niet groter dienen te zijn dan 500 kb. Zorg wel dat je afbeelding genoeg pixels heeft, want dit bepaalt de scherpte van je foto. Ga uit van ongeveer 2400 pixels voor een goede resolutie. Afbeeldingen van 300 kb zijn op de meeste schermen ook nog van prima kwaliteit, kleiner zorgt al snel voor een onprofessionele uitstraling. Foto’s van formaat wijzigen kun je zowel in een photoshop programma doen als bijvoorbeeld in WordPress zelf. Sla je afbeelding altijd op als een PNG of JPG om ze vervolgens eenvoudig up te loaden.

Mobiele versie

Heb je een mooie website gecreëerd, dan heb je dit waarschijnlijk achter je desktop computer gedaan. Resultaat is dat de mobiele versie van je website soms anders uitpakt dan je zou willen. Houd bij het ontwerp van je website goed in de gaten of deze er mobiel net zo mooi uitziet als de desktop versie. Belangrijk is om op verschillende besturingssystemen je website te bekijken. Het kan zijn dat je website er op Android telefoons goed uitziet, maar de uitlijning op iPhones niet klopt.

Het hebben van een website die goed zichtbaar is op mobiele apparaten is belangrijk omdat de meeste bezoekers je website waarschijnlijk vanaf hun mobiel bekijken. Daarnaast kijkt Google tegenwoordig naar de mobiele versie om de positie van je site te bepalen. Een goede mobiele versie maken doe je dus niet alleen voor je klanten, maar ook voor Google. Het is goed om dit in je achterhoofd te houden wanneer je de website bouwt.

SSL certificaat

Zorg dat je site -voordat deze live gaat- een SSL certificaat heeft, dit geeft je website een betrouwbare en professionele uitstraling. Het SSL certificaat zorgt voor een beschermde omgeving en geeft je website URL een ‘s’ achter de http. Websites die beginnen met ‘https’ geven aan dat deze sites beveiligd zijn.

Cookies

Koppel je een Google Analytics account aan je website om te kunnen zien hoeveel bezoekers je website trekt, dan is het goed om te weten dat je data aan het genereren bent van mensen die op je website komen. Zodra je dit aan het doen bent, moet je bezoekers van je website hierover informeren. Ook als je op andere wijze data van je bezoekers verzamelt voor marketingdoeleinden. De Europese Commissie heeft voor dit soort gevallen een cookie- of privacyverklaring verplicht gesteld, zodat bezoekers weten of aan kunnen geven of ze willen dat hun bezoek hiervoor gebruik wordt.

Privacy verklaring

Sinds 2018 heeft Europese commissie de privacy wetgeving aangescherpt en zorgt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) voor strenge regels. Iedereen die gegevens van bezoekers verzamelt dient door middel van een privacyverklaring zijn bezoekers te informeren wat er precies met de verzamelde data gebeurt. In de privacyverklaring moet het volgende staan:

  • Contactgegevens. In de privacyverklaring dien je onder meer je bedrijfsnaam, KvK-nummer en adresgegevens te vermelden.
  • Daarnaast dien je in de verklaring uit te leggen waarom je de data verzamelt en wat je hiermee gaat doen. Vaak is deze tekst hetzelfde als in je cookieverklaring.
  • In de privacyverklaring dien je de rechten van de bezoeker uiteen te zetten. Elke bezoeker heeft bijvoorbeeld het recht dat zijn data verwijderd wordt, dit dien je te vermelden.
  • Daarnaast dien je uit te leggen wat je eraan doet om te zorgen dat de bezoeker zich in een veilige online omgeving bevindt. Heb je bijvoorbeeld een SSL certificaat? Dan kun je dit hier benoemen.
  • Als je de verzamelde data met een ander (zuster)bedrijf deelt, moet je dat ook opnemen in je privacyverklaring opnemen. Wanneer je de verzamelde data buiten de Europese Unie verwerkt, moet je dat ook melden.
  • Bovendien moet je melden hoe lang je de verzamelde data bewaart.

Tot slot: zzp’ers zullen hier niet snel mee te maken hebben, maar als je als bedrijf een Functionaris Gegevensbescherming hebt aangesteld, dien je dit ook op te nemen in je privacyverklaring.

Scoren in zoekmachines

Staat je website live, dan wil je natuurlijk gevonden worden in Google. Hiervoor is het niet alleen noodzakelijk dat je regelmatig nieuwe content op je website plaatst, het is bijvoorbeeld ook verstandig om aan linkbuilden te doen.

Linkbuilden

Linkbuilden houdt in dat andere, relevante websites naar je verwijzen. Het liefst in een artikel, niet op pagina’s waar alleen maar links op staan. Links op andere websites worden gewaardeerd door Google, omdat dit een indicatie is dat je website interessant is. Op een pagina staan waar alleen maar links op worden vermeld, werkt meestal juist in je nadeel omdat Google dan het vermoeden heeft dat je ze aan het misleiden bent.

SEO

Naast regelmatig nieuwe content plaatsen en linkbuilden, is het belangrijk dat je nieuwe artikelen technisch correct plaatst op je website. Dit houdt in dat titels een juiste HTML code hebben, zodat Google eenvoudig kan herkennen wat de belangrijke onderwerpen zijn op je site en pagina’s. De meeste programma’s zoals WordPress hebben een visuele editor en een code editor en in de laatste optie kun je eenvoudig zien of de opbouw van je website correct is.

SEA

Heb je alles uit je website gehaald, maar wil je toch nog beter scoren in Google? Dan kun je ook adverteren op Google, met behulp van Google Ads (voorheen Google AdWords). Typ je een zoekwoord in dan zijn tegenwoordig de eerste vier hits betaald. Wil je hier tussen staan, dan kun je dit eenvoudig doen als je bereid bent om hier een budget voor te creëren. Als je dit met de juiste zoekwoorden doet, kun je deze investering snel terugverdienen.

Zelf doen of professional inhuren?

Begint alles je te duizelen na het lezen van deze tips? Dan is het wellicht een idee om een professional in te huren voor het bouwen van je website. De keuze om zelf je website te bouwen of uit te besteden hangt niet alleen af van je kennis: je moet jezelf ook de vraag stellen wat je allemaal wil met je website en hoeveel tijd je eraan wil besteden.

Wil je een eenvoudige website, dan kan vandaag de dag bijna iedereen dit realiseren met handige programma’s als WordPress, Joomla of WIX. Een simpele webshop kan je eenvoudig maken met WooCommerce. Echter, wil je verschillende mogelijkheden op je website of heb je ideeën die niet met dergelijke programma’s te realiseren zijn, dan kan het verstandig zijn om de hulp in te schakelen van een professional.

Eén gedachte over “Website maken”

  1. 🔆 You got 39 359 Dollars. GЕТ =>> https://telegra.ph/BTC-Transaction--994992-03-13?hs=2dde0c72ffa15f0c76899ff025f454bf& 🔆 schreef:

    ffc98g

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *