ZZP Start
ZZP Start

Drukwerk

Drukwerk draagt bij aan een professionele uitstraling van je bedrijf. Van flyers tot banners, mooi drukwerk is de manier om je bedrijf te presenteren. Niet elke onderneming zal gebaat zijn bij het drukken van flyers, een business card daarentegen is een musthave voor elke ondernemer. Waar voldoet een goede business card aan en hoe maak je de perfecte card voor jouw onderneming?

Wat zet je op je business card?

Vanzelfsprekend zet je het bedrijfslogo en je contactgegevens op je business card. Echter, wat zet je nog meer op je visitekaartje?

  • bedrijfsnaam
  • je naam
  • website
  • e-mailadres
  • telefoonnummer
  • eventueel bezoekadres

Wanneer je actief bent op social media kan het handig zijn om ook je social mediakanalen te vermelden. Voeg dit alleen toe als je ook echt actief bent hierop, het is belangrijk dat je op je business card alleen relevante zaken plaatst. Je wil namelijk niet dat je business card druk en onoverzichtelijk wordt. Hetzelfde geldt voor (pas)foto’s. In sommige branches is het gebruikelijk om deze op je business card te plaatsen. Doe dit alleen wanneer dit voor jouw vak iets toevoegt en dit het kaartje niet onoverzichtelijk maakt.

Bij de meeste drukkers wordt maar een zijde van de business card bedrukt. Ook al kost het iets meer, zorg altijd dat je de beide zijden van je business card laat bedrukken. Dit maakt je visitekaartje namelijk veel overzichtelijker en rustiger dan wanneer je allerlei informatie op een kant wil zetten. Plaats bijvoorbeeld je logo op de ene zijde en je contactgegevens op de andere kant.

Materiaal

Het is erg belangrijk dat de uitstraling van je business card aansluit bij die van je bedrijf. De papiersoort waarvan je business card is gemaakt bepaalt voor een groot gedeelte de uitstraling van je kaartje. Er zijn allerlei verschillende papiersoorten, kies in ieder geval nooit een dunne papiersoort. Kies altijd voor minimaal 300 grams papier. Dik papier beschadigt namelijk minder snel en oogt professioneler. Business cards van gerecycled papier zijn momenteel populair en passen wellicht ook bij de uitstraling van je bedrijf. Wil je het allemaal wat gelikter? Dan kan een glanzende papiersoort een goede keuze zijn.

Tegenwoordig hoeft je business card niet van papier te zijn gemaakt, er bestaan ook cards van plastic, hout en allerlei andere materialen. Denk out of the box en kijk wat past bij je onderneming. Ben je bijvoorbeeld meubelmaker, dan kan een houten business card een passend kaartje zijn.

Letters

Na het kiezen van een papiersoort is de volgende stap het uitzoeken van een lettertype en kleur. Kies een lettertype dat aansluit bij je huisstijl. Heb je een bepaald lettertype gebruikt op je website? Gebruik dit dan ook op je business card.

Naast het lettertype zijn de kleuren die je gebruikt net zo belangrijk. Standaard zijn de letters op business cards zwart of in grijstinten. Het loont de moeite om iets meer uit te geven, zodat je ook kleur kan gebruiken. Een donkerblauwe letter leest bijvoorbeeld heel anders dan dezelfde tekst in zwart. Glanzende of metallic letters kunnen een opvallende touch aan je business card geven. Hetzelfde geldt voor letters in reliëf. Let er wel op dat de letters goed leesbaar zijn. Zorg daarnaast voor genoeg witruimte en een duidelijke uitlijning.

Details

Ben je tevreden over je ontwerp, laat je business card dan nog even rusten voordat je hem laat drukken. Wil je helemaal zeker zijn over het ontwerp van je business card? Vraag dan of iemand anders er naar wil kijken. Vaak ziet een buitenstaander dingen die je zelf niet ziet.

Bedenk of je nog een onderscheidend element aan je visitekaartje wil toevoegen, zodat een klant je bedrijf onthoudt wanneer je jouw business card overhandigt. Denk aan afgeronde hoeken, een afwijkend formaat of een ander detail wat je visitekaartje onderscheidt van de massa. Zorg wel dat het onderscheidende detail past bij je onderneming en niet afleidt van de boodschap.

Etiquette

Heb je een business card laten drukken, neem deze dan altijd mee naar zakelijke afspraken. Het beste is om altijd een stapeltje bij je te hebben, ook op privé momenten, je weet immers nooit wie je leert kennen. Bewaar de business cards wel op een goede manier, niemand zit op een gekreukeld kaartje te wachten en bovendien geeft dit geen professionele indruk. Overhandig een business card altijd, schuif hem niet over tafel. Ontvang je een business card? Bekijk hem dan altijd even aan twee kanten, stop hem niet direct in je kontzak. In Nederland kun je hier wellicht nog mee wegkomen, maar in andere landen wordt dit al snel als een belediging gezien.

De etiquette voor het geven en ontvangen van een business card verschillen sowieso per land. In Azië hechten ze erg veel waarde aan de etiquette op dit gebied. Hier kun je bijvoorbeeld het beste de business card met twee handen aannemen. Verdiep je in de plaatselijke etiquette voordat je op zakenreis gaat, een business card is immers letterlijk je visitekaartje. Je wil een goede indruk achterlaten en niemand beledigen.

Overig drukwerk

Ben je een bedrijf dat vooral offline opereert? Dan kan het de moeite waard zijn om bijvoorbeeld flyers en banners af te laten drukken voor bijvoorbeeld evenementen. Ook briefpapier met je logo kan bijdragen aan een professionele uitstraling. Gebruik bij al je uitingen dezelfde stijl. Ga je iets in groot formaat afdrukken? Overleg dan van te voren goed met de drukker of alles in voldoende pixels en de juiste resolutie is aangeleverd. Onscherpe afbeeldingen doen afbreuk aan een professionele uitstraling.

Laat teksten ook altijd even liggen voordat je ze daadwerkelijk laat drukken. Op deze manier kun je taal- en spelfouten het makkelijkst voorkomen. Iemand anders naar je tekst laten kijken valt ook aan te bevelen.

Promotiemateriaal

Naast posters en flyers kan je ook andere producten laten bedrukken voor je bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan pennen, notitieblokken, tassen, kleding en bekers. Deze producten kunnen een leuke give away zijn wanneer je bijvoorbeeld op een beurs staat of een evenement organiseert. Door middel van promotiemateriaal kunnen mensen je bedrijf makkelijk herinneren. Zorg dat de producten altijd aansluiten bij de werkzaamheden van je bedrijf en passen bij de merkbeleving. Het doel van promotiemateriaal is immers je band met klanten of zakelijke relaties versterken. Daarnaast is promotiemateriaal een mooie kans om je naamsbekendheid te vergroten. Goed promotiemateriaal voldoet aan de volgende criteria:

  • Het past perfect bij de uitstraling van je bedrijf
  • Goed promotiemateriaal is onderscheidend
  • Je hebt een campagne lopen die aansluit op je promotiemateriaal
  • Het promotieproduct voegt echt iets toe
  • Etaleer je promotieproducten

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *