ZZP Start
ZZP Start

Business Model Canvas

Bij het opstarten van een onderneming is het belangrijk om gestructureerd te werk te gaan en de factoren op een rijtje te hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de klanten, de diensten of producten die je gaat aanbieden en de communicatiekanalen waar je mee te maken gaat krijgen. Ook als je al begonnen bent maar een nieuwe strategie op wil zetten of nieuwe markten wil bedienen, is het handig om dit overzichtelijk te hebben. Het Business Model Canvas helpt ondernemers hierbij.

Wat is het Business Model Canvas?

In 2010 schreven Alexander Osterwalder en Yves Pigneur het boek ‘Business Model Generation’ Het Business Model Canvas bestaat uit 9 stappen die doorlopen kunnen worden om snel en eenvoudig te zien waar kansen en bedreigingen liggen. Met dit model breng je de verschillende interne en externe actoren in kaart. Het is minder uitgebreid dan een ondernemingsplan maar is daardoor wel veel sneller op te stellen.

Het uitwerken van het Business Model Canvas is een aanloop naar het ontwikkelen van andere strategieën, zoals je marketingstrategie. De 9 elementen die behandeld worden in dit model omvatten alle aspecten van je onderneming. Van de belofte die je klanten maakt als de kosten voor je bedrijfsvoering. In onderstaande afbeelding staan de 9 bouwstenen van het Business Model Canvas.

Business Model Canvas

1. Kernactiviteiten

Wat gaat jouw onderneming daadwerkelijk doen om waarde te creëren voor de consument en geld te verdienen? Ga je producten maken of verkopen? Of is het juist een dienst waar je omzet mee wil behalen. Zet dan alle stappen die je moet doorlopen om je product of dienst aan te bieden op een rijtje. Van inkoop tot uiteindelijke verkoop en alles daartussenin.

Bedenk goed wat je zelf gaat doen en wat je eventueel gaat uitbesteden aan andere partijen. Vaak zijn zzp’ers geneigd om alles zelf te willen doen, terwijl er andere zijn die het sneller en beter kunnen dan jij.

2. Klantsegmenten

Als je voor jezelf duidelijk hebt wat je precies gaat doen met je onderneming is de volgende vraag voor wie je dit gaat doen. Welke klantsegmenten kun je onderscheiden? Misschien nog wel belangrijker dan bepalen aan wie je gaat verkopen, is bepalen aan welke doelgroep je niet gaat verkopen. Hiermee kun je met relatief weinig moeite een doelgroep bepalen.

3. Waardeproposities

Tenzij je een geheel nieuw product of dienst op de markt zet, zijn er mensen die jouw directe concurrenten zijn. Waarom moeten klanten voor jouw onderneming kiezen en niet voor de concurrent? Wat is de waarde die de doelgroep belangrijk vindt en hoe ga jij deze creëren? Met de waarde proposities los je een probleem op waar de consument mee zit. Belangrijk: de klant hoeft niet te weten dat hij dit probleem had! Je kunt hem er ook op attenderen en gelijk de oplossing, jouw product/dienst, aanbieden. Een goede manier om de waardeproposities te bepalen is door het gesprek aan te gaan met (toekomstige)klanten. Interview hen, vraag wat ze belangrijk vinden en probeer dit toe te passen op je eigen bedrijfsvoering.

4. Kanalen

Waarschijnlijk sta je van te voren niet stil bij de hoeveelheid kanalen die je benut als je dagelijks met je onderneming bezig bent. De noemer ‘kanalen’ slaat op veel meer dan alleen maar de logistieke-, inkoop- en verkoopkanalen. Hiernaast gebruik je bijvoorbeeld ook kanalen om met je klanten te communiceren. Via WhatsApp, telefonisch, via de e-mail, op Instagram en Facebook, je gebruikt meer kanalen dan je zou denken. Door al deze kanalen overzichtelijk te behandelen in het Business Model Canvas zie je waar eventuele kansen of bedreigingen liggen.

5. Klantrelaties

Als je een dienstverlenende onderneming gaat runnen heb je compleet andere klantrelaties dan wanneer je hen alleen een product verkoopt. Hoe gaat het contact tussen jou en de toekomstige klant eruit zien? Spreek je klanten alleen online, via de mail of op WhatsApp? Of ga je daadwerkelijk offline afspreken met klanten? En hoe behoudt je een klant nadat deze al tot aankoop over is gegaan? In deze stap van het Business Model Canvas komen deze vragen aan bod. Gebruik bij het behandelen van deze punten de kanalen die je in stap 4 hebt genoteerd.

Alle startersinformatie in één PDF

Naast het Business Model Canvas is er talloze waardevolle bronnen en informatie beschikbaar. ZZPStart.nl heeft een selectie gemaakt van informatie die je als starter écht nodig hebt. Download nu een overzicht van deze informatie, ga direct naar de Starters PDF.

6. Key resources

Zonder key resources kun jij niet de producten maken of de dienst verlenen die jouw onderneming aanbiedt. Veel zzp’ers zijn zelf het belangrijkste hulpmiddel. Zonder de ondernemer gebeurt er niets. Naast mensen als hulpmiddelen kun je ook denken aan een kantoor, machines, patenten en gereedschap.

7. Key partners

Samenwerkingen met partners helpen jou om je werk zo effectief mogelijk te doen. Onder key partners vallen onder andere leveranciers, netwerkgroepen en collega zpp’ers. In dit gedeelte van het Business Model Canvas breng je dus in kaart wie jou in je bedrijfsvoering kan helpen.

8. Kostenstructuur

Veel van de factoren die in de vorige 7 stappen zijn behandeld zorgen voor kosten. Zo kost het het huren van een kantoor geld, ontvang je facturen van leveranciers en moeten zzp’ers aan wie je werk uitbesteed ook betaald worden. Het in kaart brengen van (toekomstige) kosten zorgt voor een realistisch beeld van de winst die je gaat maken.

9. Inkomstenstromen

Het verdienmodel dat je kiest zorgt ervoor dat je een schatting kunt maken van de inkomsten die je zal verdienen. Werk je met één verdienmodel of krijg je meerdere inkomstenstromen? En hoeveel brengt een aankoop je netto op? Door te berekenen hoeveel klanten je nodig hebt om je kosten terug te verdienen kom je op het break even punt. Vanaf dit punt zorgen nieuwe klanten voor winst.

Het Business Model Canvas gebruiken

De 9 pilaren van het Business Model Canvas zijn gemakkelijk te bepalen. Het invullen van het model naar jouw onderneming is in een uurtje gebeurd. Het moeilijkste zit hem in het navolgen van het Business Model Canvas. Het is daarom verstandig om iedere maand of ieder kwartaal je Business Model Canvas erbij te pakken en te zien of je onderneming nog loopt zoals jij deze bedoeld had. Als dit niet het geval is, kan je zelf kiezen waar je aanpassingen gaat maken. In je Business Model Canvas of in je bedrijfsvoering.