ZZP Start
ZZP Start

Zo haal je klanten binnen via Instagram

Klanten binnenhalen via Instagram ZZPStart

“Instagram, zonde van mijn tijd!” menen veel ondernemers. Als zzp’er heb je het al druk genoeg. Je wilt je focussen op je vak, en daarnaast moet je je ook nog eens bezighouden met acquisitie, administratie, marketing, netwerken en je website onderhouden. Social media leidt alleen maar af van de écht belangrijke taken.

Of toch niet?

Instagram heeft momenteel meer dan 1 miljard actieve gebruikers, waarvan 4.9 miljoen in Nederland. Het is zeker dat jouw ideale klanten op Instagram te vinden zijn. En dit kun je in jouw voordeel gebruiken. Door het platform slim in te zetten kun je er zelfs voor zorgen dat Instagram jouw grootste acquisitiekanaal wordt. Je lees in dit artikel hoe je dit doet.

5 manieren waarop je Instagram effectief inzet om klanten te vinden:

    1. Laat jouw persoonlijkheid zien

Klanten huren freelancers niet in om hun unieke skills. Er zijn talloze freelancers in jouw vakgebied die net zo goed zijn als jij. Klanten huren freelancers in omdat ze een connectie voelen die verder gaat dan slechts de juiste skillset. Ze zoeken iemand waar ze zich persoonlijk mee verbonden voelen. People hire people.

Je skills zijn niet uniek, maar jij bent dat wel. En er is geen beter platform om jezelf te laten zien dan Instagram. Wie ben je? Wat doe je? Waar houd je je dagelijks mee bezig? Op Instagram kun je gemakkelijk een band scheppen met je volgers. En mochten zij een zzp’er zoeken, dan weten ze al dat jouw persoonlijkheid bij het bedrijf past en ben jij de eerste die ze benaderen.

    1. Werk aan jouw personal branding

Je bent als freelancer je eigen merk en hebt dus al een personal brand. Waarom zou je jouw personal brand niet strategisch inzetten om nieuwe klanten te vinden en hen enthousiast te maken voor jouw diensten?

Via Instagram kun je op de meest toegankelijke manier aan jouw personal branding werken. Het platform stelt je in staat om het verhaal van jouw bedrijf te vertellen. Deel waar jij je dagelijks mee bezighoudt, hoe jij jouw klanten helpt en geef een kijkje achter de schermen. Op Instagram kun je gemakkelijk een online brand opbouwen, nog voordat je jouw website of visitekaartjes af hebt.

    1. Deel je kennis

Instagram is allang niet meer een platform voor het delen van vakantiefoto’s en het kijken van kattenfilmpjes. Instagram is anno 2020 een enorme kennisbank. Draag hieraan bij en deel je kennis via social media.

Door dagelijks tips te delen, advies te geven en relevante inzichten over te dragen positioneer je jezelf als expert binnen jouw vakgebied. Hoe meer je deelt, hoe meer jouw volgers vertrouwen in wat je kunt. Wanneer jij potentiële klanten helpt komen ze bij jou terug wanneer ze een concrete opdracht hebben.

    1. Bouw een online netwerk op

Bij netwerken denk je misschien aan netwerkborrels en zakelijke evenementen. Maar als zzp’er is het verstandig om ook online een netwerk op te bouwen. En Instagram maakt dat makkelijker dan ooit. Via social media kom je gemakkelijk in contact met andere zzp’ers en ondernemers en vind je nieuwe klanten.

Hoe netwerk je online? Het is not done om anderen te overladen met DM’s of om jezelf direct te verkopen. Probeer in plaats daarvan interessante reacties achter te laten en gesprekken aan te gaan. Richt je op het opbouwen van duurzame relaties met ondernemers en breid je netwerk op een waardevolle manier uit. Op de lange termijn kun je zo een online klantenbestand opbouwen.

    1. Promoot jezelf

Veel startende zzp’ers vinden het lastig om zichzelf te promoten. Als je vertelt wat je kunt voelt het al snel als opscheppen. Als je jouw visitekaartje geeft tijdens een evenement voelt het alsof je jezelf opdringt aan de ander. Maar er is niets mis met zelfpromotie. Vooral op Instagram is het geoorloofd wanneer je daarnaast ook genoeg waarde toevoegt op jouw profiel.

Op Instagram kun je gemakkelijk je portfolio delen en je diensten onder de aandacht brengen. Je kunt laten zien hoe je aan het werk bent of hoe je een probleem voor een klant hebt opgelost. Daarnaast kun je er verwijzen naar je blogs, podcasts of video’s. De meningen verschillen, maar zolang je ervoor zorgt dat niet meer dan 10 – 20 % van je posts over zelfpromotie gaan zit je goed.

Vind jouw volgende klant online

Wil je klanten via Instagram vinden? Het gaat als zzp’er niet om zoveel mogelijk volgers hebben, maar om het ontwikkelen van een strategie waarbij jouw volgers jouw klanten worden. Als je Instagram slim inzet vind je jouw ideale klanten vanaf nu online.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *